Si želite bolje spati?


Objavljeno: 08. 12. 2020     Avtor: Darinka Radoja, univ. dipl.biopsih.
star vital-spanec-nov2020
Spanje je stanje, v katerem preživimo približno tretjino življenja, pa mu kljub temu ne posvečamo posebne pozornosti. Prehrana, vadba, delo, izobraževanje, celo zabava so aktivnosti, o katerih se tudi javno več govori. Toda prav spanje je tisto, ki najbolj vpliva na to, kako bodo potekale vse druge dejavnosti v našem življenju.

Težave s spanjem se kažejo v obliki utrujenosti in razdraženosti, ki pogosto lahko vodita v nesreče in nepotrebne konflikte. Tudi fizično je življenje veliko bolj naporno, če nismo naspani, saj nam primanjkuje energije. Spanje je ena temeljnih življenjskih potreb, tako kot potreba po hrani in zraku, pa si ga kljub temu odtegujemo na račun dela in zabave ter nekako skušamo preživeti s tem pomanjkanjem iz dneva v dan, dokler se nam kje ne zalomi.
Spanje vpliva tako na naše počutje kot na fizični izgled. Prav od količine in kakovosti našega spanja je odvisno, kako uspešno bomo ohranjali zdravo telesno težo, kako hitro se bomo starali, kako uspešni bomo pri zahtevnejših nalogah in kako učinkovito se bomo spopadali z različnimi boleznimi.

Izboljšanje spalnih navad ima lahko številne koristi
Med spanjem se sproščajo rastni hormoni, ki omogočajo obnovo vseh tkiv v telesu. Možgani se med spanjem očistijo odpadnih snovi, ki se v njih nakopičijo preko dneva. Utrjuje se naš spomin in dobesedno se spreminja celična zgradba naših možganov. Zato so posledice pomanjkanja spanja veliko večje, kot le temni kolobarji pod očmi. Kadar premalo spimo se poviša raven stresnega hormona kortizola, ki vpliva tako na naše odnose kot tudi na kopičenje maščobe okoli trebuha. Upočasni se delovanje žleze ščitnice, telo pa težje uravnava količino krvnega sladkorja. Tveganje rakavih in drugih kroničnih obolenj se povečuje sorazmerno z našim spalnim dolgom.
Izboljšanje spalnih navad ima lahko številne koristi kot so bolj mladostni izgled, izboljšanje odnosov, zmanjšano tveganje srčnih obolenj, manj nesreč,  nižja stopnja vnetnih procesov v telesu, izboljšano delovanje imunskega sistema, zmanjšano tveganje za nastanek raka in različnih infekcij, boljše hormonsko ravnovesje, učinkovitejše uravnavanje telesne teže, močnejše kosti, manjše tveganje za Alzheimerjevo bolezen, boljši spomin ter na splošno bolj kvalitetno in dolgo življenje.

Torej, si želite bolje spati?
V projektu Star-Vital smo zbrani različni strokovnjaki na področju zdravja, ki skušamo v sodelovanju s slovenskimi podjetji vzpostaviti bolj zdravo delovno okolje ter okrepiti odgovornost zaposlenih za lastno zdravje. Ker je pomanjkanje kakovostnega spanja med zaposlenimi vedno pogostejša težava, smo v okviru projekta pripravili različne vsebine in aktvnosti, s pomočjo katerih lahko izboljšate svoje spalne navade in pomagate svojim sodelavcem, ki imajo težave s spanjem. Na področju kakovosti spanja bomo na delavnicah govorili o pomenu spanja za zdravje in kakovost življenja, o nevarnostih pomanjkanja spanja ter predstavili možne strategije za trajno izboljšanje spalnih navad. Ker spanje vpliva na vse vidike našega življenja, se bomo težav s spanjem lotili celostno. V rednih tedenskih sporočilih boste ugotovili, kako na kakovost vašega spanja vplivajo vaše življenjske navade kot so prehranjevanje, gibanje in sprostitev ter kako si lahko uredite optimalno spalno okolje. Spanje je močno povezano tudi s produktivnostjo zaposlenih, zato je pomembno da so njihove težave s spanjem pravočasno prepoznane in ustrezno naslovljene. Vse to in še več lahko najdete v sodelovanju v projektu Star Vital.